Wednesday, December 2, 2015

Virkad tallkotte


Jag tycker att kottar är underbara och de är fantastiskt fina som dekorationer.  Om man inte bor nära en skog där man kan plocka kottar så går det ju alltid att virka några  härliga kottar i regnbågens färger. Eller kanske bara i bruna nyanser :)

Här nedan bjuder jag på mitt mönster på virkade tallkottar.


MATERIAL


Jag har gjort kottar i många olika sorters garn. Här följer några exempel.
Garn: Järbo 8/4. Virknål: 2,5 mm.
Garn: Järbo Minibomull. Virknål: 3 mm.
Garn: Järbo Alpacka. Virknål: 3 mm.



Kottarna fungerar utmärkt som julgransdekorationer

FÖRKORTNINGAR

m - maska
sm - smygmaska
lm - luftmaska
fm - fast maska



BESKRIVNING

(Diagram längre ner)


Virka 70 lm.

Varv 1:
Börja i 2:a lm från nålen. Virka 1 fm i varje lm (= 69 fm), vänd.

Varv 2:
*Virka 3 lm, 1 sm i 2:a lm från nålen, 1 sm i nästa lm, 1 sm i fm nedanför, sedan 1 sm var i följande 2 fm* upprepa *-* varvet ut.

Du har nu en remsa med 35 flikar.

Ta av garnet, dra igenom, fäst den ena garnänden men lämna en lång garnände att sy ihop kotten med.




MONTERING


Remsan med flikarna sys ihop i en spiral. Börja i änden där du har den långa garnänden att sy med. Rulla ihop luftmaskekanten som en nedåtgående spiral som blir större , sy fast kanten efter hand.
De sista varven viras under föregående varv istället för utanför, för att kotten ska få en platt botten.



DIAGRAM






Om du har frågor eller hittar några fel i mönstret så säg gärna till!
Det skulle vara väldigt roligt att se era kottar, så tagga gärna upplagda bilder med #intheyarngarden eller lämna en kommentar med en länk dit du postar bilder på kottarna :)

Virka lugnt!


In the Yarn Garden 2015. All rights reserved. 
This is a free pattern designed by In the Yarn Garden, you can share it but not sell it. 
You can sell items made from this pattern, please credit In the Yarn Garden as designer.

No comments :

Post a Comment