Tuesday, March 21, 2017

Mossvirkad randig bordslöpare



Gör vårfint i huset med en ny duk till bordet i härliga vårfärger. Duken virkas med tekniken mossvirkning (varannan fast maska, varannan luftmaska) som tillsammans med det lite grövre bomullsgarnet ger en fin struktur. Garnet som jag har valt att använda till det här projektet är Reko Bomull från Järbo garn, ett garn som finns i massor utav härliga färger.


Mossvirkning kräver inte så stor koncentration, därför är det här ett perfekt projekt att ta fram när du till exempel vill virka framför tv:n :)


Jag lägger mycket tid och arbete på mina mönster. Om du använder mitt mönster och delar bilder på ditt hantverk på sociala medier så uppskattar jag om du delar en länk till min blogg eller taggar dina bilder med  #intheyarngarden. Det gör det lättare för mig att se vad du har skapat, vilket jag tycker är väldigt roligt att se :)


OBS! Inlägget innehåller annonslänkar.


MATERIAL


Garn: Reko Bomull (100% återvunnen bomull)
Till det här projektet hade jag 9 nystan att utgå från ( 3 naturvit (24201), 2 svart (24202), 1 Mandel Beige (24206), 1 Lagun Grön (24212), 1 Solgul (24218), 1 Ljusgrå (24204/36).
Nummer
Uppskattningsvis har 7-8 nystan gått åt till hela duken.


Virknål: 4,0 mm
Sax och nål att fästa trådar med.


Reko Bomull kan du köpa här på skapamer.se . 

Färgkoder för använda färger hos skapamer.se:
Naturvit = Råvit (309)
Svart = Tusch Svart (29)
Mandel Beige = Mandel Beige (60)
Lagun Grön = Lagun Grön (39)
Solgul = Solgul (31)
Ljusgrå = Ljusgrå (36)



STORLEK


Min duk är ca 35 cm bred och 85 cm lång men den går lätt att ändra storlek genom att lägga till fler varv eller fler maskor på bredden.

FÖRKORTNINGAR


m - maska
lm - luftmaska
sm - smygmaska
fm - fast maska
1-lmb - luftmaskbåge med 1 lm




BESKRIVNING


Börja med att virka en kedja med 82 lm. Tänk på att virka luftmaskkedjan lite lösare än vanligt så att kanten inte drar ihop sig sen.

Varv 1:
Börja i 4:e lm från nålen. *1 fm, 1 lm, hoppa över 1 m*, upprepa * -* tills du gjort 1 fm i sista lm på lm-kedjan. Vänd.

Varv 2  och framåt:
Virka 2 lm. *Virka 1 fm i nästa 1-lmb, 1 lm*, upprepa * -* tills du gjort 1 fm i sista 1-lmb. Vänd.


Fortsätt tills du är nöjd med längden på duken. Dra igenom tråden, klipp av garnet och fäst trådar.


Färgbyte:
Vid färgbyte så fäster du ny färg med en sm i sista fm på varvet före. Fortsätt sedan som vanligt med 2 lm först på varvet, 1 fm i nästa 1-lmb osv..




FÄRGER OCH RÄNDER


Det går självklart att variera färger och randmönster i oändlighet på den här duken.  För att skapa partier med smala ränder på längden i 2 färger så gör du varannan rad med de 2 valda färgerna. 

Om du är intresserad av att ha exakt samma mönster och ränder som jag har på min duk så kan du följa färgkoden nedan.

VarvFärgVarvFärg
lm-kedja svart94ljusgrå
1-21svart95-96naturvit
22-31ljusgrå97-99svart
32naturvit100-103 naturvit
33solgul104-114solgul
34naturvit115-119naturvit
35solgul120-122ljusgrå
36naturvit123naturvit
37solgul124lagun grön
38naturvit125naturvit
39-41mandel beige126lagun grön
42-65naturvit127naturvit
66-83lagun grön128lagun grön
84-87naturvit129naturvit
88ljusgrå130lagun grön
89naturvit131naturvit
90ljusgrå132-146svart
91naturvit147-153naturvit
92ljusgrå154-172mandel beige
93naturvit




Om du har frågor eller hittar några fel i mönstret så säg gärna till!

De är väldigt roligt att se era färdiga arbeten så tagga gärna bilder med #intheyarngarden om du delar ditt arbete på sociala medier  :)





Virka lugnt!




© Copyright In the Yarn Garden 2017. All rights reserved. 

Any redistribution or reproduction of part or all of the contents in any form is prohibited without permission from In the Yarn Garden.
You are though very welcome to link to this site. 
You can sell items made from this pattern, please credit In the Yarn Garden as designer.

4 comments :

  1. Tack för ett jättefint mönster 💖

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) Så roligt att höra att du gillar mönstret!

      Delete
  2. Jättefin:) har precis börjat med min i samma färger och ska också göra en i andra färger. Tack så mycket för att du delar med dig av mönstret o färgkombinationen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! :) Härligt att höra att du börjat på en egen och att du gillar mönster och färger.

      Delete