Sunday, December 4, 2016

Virkade julgranskulor



Det finns så många fina mönster på stickade julgranskulor men eftersom jag inte kan sticka (än) så blev jag tvungen att göra ett eget mönster av virkade julgranskulor.

Pattern in English >>

De här julgranskulorna går rätt så fort att göra eftersom de mestadels virkas med stolpar  :)  Och att de sen är barnvänliga är i sig en bonus.



MATERIAL


Garn: Alpacka Solo, Järbo garn (100% Alpacka) och Glittra, Järbo Garn (60% Cupro, 40% Metallfiber)
Virknål: 2,5 mm.
Nål för broderi och för att fästa trådar.
Stoppning: Jag har använt stoppning gjord av ull/polyester.
Storlek: ca 8 cm i diameter


Alla garner och stoppning som jag använt till det här mönstret finns att köpa på skapamer.se


FÖRKORTNINGAR


m - maska
sm - smygmaska
lm - luftmaska
fm - fast maska
st - stolpe
dst - dubbelstolpe
ymb - endast i yttre maskbågen





BESKRIVNING - halv julgranskula (virka 2)


Börja med en magisk ring.

Varv 1:

Virka 3 lm , 11 st i den magiska ringen.
Slut varvet med en sm i 3:e lm på lm-kedjan du gjorde i början av varvet. (12 m)


Varv 1

Varv 2:

3 lm, 1 st i samma m, 2 st i varje m varvet runt.
Slut varvet med en sm i 3:e lm på lm-kedjan du gjorde i början av varvet. (24 m)


Varv 2

Varv 3: Virka detta varvet endast i YMB!

3 lm, *2 st i nästa m, 1 st i nästa m* upprepa 11 ggr, 2 st i nästa m.
Slut varvet med en sm i 3:e lm på lm-kedjan du gjorde i början av varvet.  (36 m)

Ta av garnet , dra igenom och fäst trådar.


Varv 3


Varv 4: Byt till en ny garnfärg. Börja i vilken m som helst. Virka detta varvet endast i YMB!

Virka 1 lm  eller en stående fm,  1 fm i nästa m (bild 1),
*virka 1 dst i främre maskbågen på m från varv 2 rakt nedanför nästa m (bild 2),  hoppa över 1 m, 1 fm var i nästa 2 m* upprepa 12 ggr, 1 dst i främre maskbågen på m från varv 2 rakt nedanför nästa m.
Slut varvet med en sm i första lm (eller stående fm) du gjorde i början av varvet. (36 m)

Ta av garnet , dra igenom och fäst trådar (bild 3).


Varv 4


Varv 5: Byt till en ny garnfärg. Börja i vilken m som helst. Virka detta varvet endast i YMB!

Virka 3 lm eller en stående st, 1 st i nästa m, 2 st i nästa m,
*1 st var i nästa 2 m,  2 st i nästa m* upprepa 11 ggr,
Slut varvet med en sm i 3:e lm på lm-kedjan du gjorde i början av varvet. (48 m)


Varv 5


Varv 6:

3 lm,  1 st i varje m varvet runt.
Slut varvet med en sm i 3:e lm på lm-kedjan du gjorde i början av varvet.  (48 m)

Ta av garnet , dra igenom och fäst trådar.
Varv 6


Gör 2 halva julgranskulor och sy ihop dem med samma färg som du använt på sista varvet.
Glöm inte att stoppa kulan innan du sytt ihop den helt :)

Sy fast en upphängningstråd av garn på toppen av din julgranskula.

Dekorera julgranskulan genom att brodera stjärnor med silvergarn runtom mitten på kulan.

Nu är din julgranskula färdig!






Om du har frågor eller hittar några fel i mönstret så säg gärna till!

De skulle vara väldigt roligt att se era julgranskulor så tagga gärna bilder med #intheyarngarden om du delar ditt arbete på sociala medier  :)





Virka lugnt!



In the Yarn Garden 2016. All rights reserved. 
This is a free pattern designed by In the Yarn Garden, you can share it but not sell it. 
You can sell items made from this pattern, please credit In the Yarn Garden as designer.

No comments :

Post a Comment